Monday, June 15, 2009

Sicily - Vulkaan, Strand, Pizza en Kinderei-ijs

Mount Etna was best een beetje griezelig. In 2002 was de vulkaan nog uitgebarsten. Wij zijn bij die krater geweest. We moesten heel hoog, met een kabelbaan en toen nog eens met een speciale auto en toen nog verder met een gids. Mijn ouders konden boven op de berg nog dichte schoenen huren, maar er waren geen kinderschoenen. Dus ik ging op mijn crocs. Gelukkig hadden we wel truien bij ons, maar het was nog steeds koud. Hele harde wind, en sneeuw op die zwarte lavastenen en dan die stomende krater. Best eng. Ik heb lavastenen meegenomen voor mijn museum, en voor tom en wouter en ik kreeg ook nog een mooie steen van de gids. Beneden aan de berg was het heel warm. Daarom gingen we iedere dag zwemmen, vooral bij Capo Bianco, dat zijn zeg maar de White Cliffs van Sicily. De golven waren wel hoog, ik vond het lekkerder bij Siracuse, daar was een kalme zee, maar het was er wel veel drukker. En verder heb ik pleinen gezien met kerken en grote gebouwen. De Acropolis van Sicily, die ligt in Agrigento, en het is daar verschrikkelijk warm. Best leuk tempels kijken, maar niet als het zo heet is. Het eten was vooral vis, bah. Ligt zo'n vissenkop je de hele tijd aan te kijken op tafel. Best zielig ook wel. Burgers of worstjes hadden ze niet, dus heb ik vooral pizza bianco gegeten, dat is pizza met kaas en zonder tomaat, want ik lust geen tomaten. We reden rond over het eiland in een heel klein leuk autootje, een fiat 500, oma had er vroeger ook een vertelde mijn vader. We pasten er precies in, met drie koffers. En de kindereieren zijn anders in Italie, het zijn 2 helften met in de ene helft een speeltje en in de andere helft een bonbon. Ze hadden zelfs kinderei-ijs, want je kan er overal heerlijke ijsjes eten.

1 comment:

woupke said...

Wat een leuke foto,s van jullie vakantie en wat een belevenis om zo dicht bij die Etna te komen. Ik kan me voorstellen, dat je het ook wel een beetje spannend vond allemaal. Leuk voor een spreekbeurt,ik denk nl.dat nog niet zo heel veel kinderen in je klas de Etna bezocht hebben, of heb ik het mis?Verder heb je oma,s smaak ik hou ook niet van vis en lust graag pizza en natuurlijk dat heerlijke Italiaanse ijs,hm.