Friday, June 1, 2007

Whale Watch

We zijn gaan whale watchen. Met een boot heel ver de zee op. Daar was het koud en winderig. Op de wal liep ik zonder shirt, maar op de boot wilde ik graag een shirt, mijn fleecejack en ook nog mijn regenjack aan. En daar op die koude plek zwemmen de whales. Heel veel moeders met baby's. Nou baby's, ze waren wel 6 meter lang. En die moeders zeker 15 meter. Je herkent walvissen aan de fonteinen water die ze uit hun kop spuiten en aan alle vogels die rond etende whales vliegen. Het was heel spannend. Soms zagen we die grote staarten uit het water komen. Oma kon er geen genoeg van krijgen. Ondanks de kou bleef ze bovenop het dek staan om oh en ah te roepen. Opa en ik niet. Wij zaten lekker beneden. Lekker warm! In het boekje dat mama kocht, stond dat de meeste whales hump backs zijn. Dat zijn grote walvissen met knobbels op hun kop, waaruit haren groeien! En, ze hebben tanden. Ze jagen op squid - een soort grote inktvissen - en tonijn. Dus die verhalen dat walvissen alleen plankton eten, is mooi niet waar. Als je in het water valt, denken ze vast: 'hm, lekker hapje is dat.' In the deep dark ocean ga ik dus niet meer!

1 comment:

Anonymous said...

Halo Xanny,
Wat maak jij toch een spannende dingen mee daar in Amerika, nu weer op whale watch geweest en wat heb je er veel gezien, ik hoor wel eens van mensen, dat zij heel lang hebben moetem wachten om maar een walvis te zien te krijgen. Jullie zijn echte boffers hoor.Opa en oma hopen in September ook zoveel geluk te hebben.